Roelof | Aandoenlijk
02-02-2010 | columns | Column
Aandoenlijk is een vreemd woord. Degene die het zegt heeft doorgaans geen negatieve gevoelens ten opzichte van degene over wie hij het zegt. Maar degene over wie het gezegd wordt, zal er meestal niet zo blij mee zijn. Als hij zichzelf serieus neemt. En als hij ervan hoort, want "aandoenlijk" zeg je niet tegen iemand, maar over iemand. Wat aandoenlijk is, ontroert je. Maar het klinkt vaak wel een beetje sneu.
U houdt van alles wat u aandoenlijk vindt. Een jong katje dat z’n kopje stoot tegen het kattenluik. Een bejaarde man die de hele tijd met zijn vrouw zit te kibbelen, maar haar vervolgens geduldig uit de trein helpt. Een kind dat nauwelijks boven water blijft bij de eerste zwemles. Prins Claus, toen hij nog leefde. Erben Wennemars. Susan Boyle. Frans Bauer. Feyenoord. Friesland.
De vraag is waarom u dan geen PvdA stemt.
Want beter kun je het woord aandoenlijk niet uitbeelden. De sociaal-democraten zijn op sterven na dood in de peilingen en lijken bij de gemeenteraadsverkiezingen op een genadeloze afstraffing af te stevenen. Dat is al erg genoeg, maar de partij had ook nog eens alle kansen om er beter voor te staan.
De SP is namelijk niet meer de grote bedreiging die men onder Marijnissen was. De PvdA levert die potentieel herwonnen stemmen echter doodleuk aan de andere flank weer in bij D66. Partijleider Bos zou als Minister van Financiën de grote sterke man tijdens de crisis kunnen zijn, maar slaagt erin voortdurend twijfel over zijn aanpak te zaaien. De partij verspeelde na het rapport van de commissie-Davids en de daaropvolgende blunder van Balkenende de enige kans om dit weinig populaire kabinet nog met opgeheven hoofd te verlaten.
En Mariëtte Hamer is fractievoorzitter. Je zou zeggen dat je daarmee het toppunt van aandoenlijkheid bereikt.
De sociaal-democraten hebben echter de overtreffende trap gevonden. En eerlijk gezegd is dat best bewonderenswaardig. De Kamerleden Heijnen en Kalma (die namen mag u meteen weer vergeten) willen de Gemeenteraadsverkiezingen voortaan niet meer in maart houden, omdat het in de maanden daarvoor te koud is om campagne te voeren. Zij hebben daarover daadwerkelijk Kamervragen gesteld.
Hoe krijg je het voor elkaar je partij die al zo veel problemen kent, ook nog eens als een stel koukleumen neer te zetten? De heren benadrukken dat het plan niet voor de komende verkiezingen bedoeld is, maar dat helpt natuurlijk niet. De andere partijen grepen de kans voor open doel: de SP bood al mutsen aan en het CDA sjaals en erwtensoep. De eigen jongerenorganisatie wil het tweetal naar een warm oord sturen en pas na de verkiezingen terughalen.
Het mag bekend zijn dat ik geen PvdA’er ben. En daar ben ik meer dan ooit ontzettend blij om.
Want hoewel mijn eigen partij ook pas langzaam uit een diep dal kruipt, moet het pas echt afschuwelijk zijn om in deze tijden een overtuigd sociaal-democraat te zijn. En of u het nu gelooft of niet: ik vind de teloorgang van de PvdA heel erg.
Leedvermaak is leuk en aardig - en de partij heeft het allemaal echt aan zichzelf te wijten. Maar het is wel een partij die door de jaren heen altijd het beste met het land voor heeft gehad. Een partij die altijd regeringsverantwoordelijkheid durfde te nemen, ook als dat betekende dat impopulaire maatregelen moesten worden getroffen. Een partij die simpelweg niet te klein mag worden. Tussen de extremisten op links en rechts, de arrogantie van het CDA en de ideeënloze oppositie van D66 is de PvdA ondanks alles een partij die in ons systeem nodig is.
Nu heb ik gemerkt dat die redenering weinig mensen overtuigt. De PvdA zou daarom van de zwakte een kracht moeten maken. Aandoenlijkheid als unique selling point. Medelijden als stemverklaring. Ik wil dat u de PvdA overweegt in het stemhokje. Daarom geef ik alvast een steuntje in de rug van de nieuwe campagne.
Probeert u de partij eens te zien als een trouwe oude hond.
Zo’n goeiige lobbes die ineens te maken krijgt met een stel jonge, speelse honden. De kinderen in de buurt vinden die nieuwe honden veel interessanter en laten de oude hond links liggen. Ze geven hem zelfs af en toe een trap en lachen hem uit. Wanhopig probeert de trouwe hond de aandacht van de kinderen terug te krijgen. Dat doet hij vaak erg onhandig. En omdat de kinderen op alles negatief reageren, verstijft hij. Hij durft niets meer en raakt volledig de weg kwijt.
Ziet u die trieste hondenogen al op de verkiezingsposters? Heb meelij, stemt PvdA.
Roelof Smit
Roelof Smit
Meer columns van Roelof hier >>>
Roelof Smit is ook freelance tekstschrijver.
Disclaimer | Colofon | Redactieprofiel | Tip nieuws | Twitter ©2010 Gay.nl

Help

Reacties
-DanceInTheDark schreef op 02-02-2010 15:25:De PvdA maakt al een aantal jaren een slechte indruk. Niet voor niets al jaren op verlies. Zonder een krachtig programma waar zij voor staan, zullen ze nergens komen.
Oh ja, want het volk dat meedoet aan verkiezingen leest natuurlijk verkiezingsprogramma's... {/sarcasmemodus}
Anyways, je schrijft dat ze niet voor niets al jaren op verlies staan... tja, dat klopt niet helemaal hè: de PvdA stond - in 2006 (!) - in de peilingen op 60 zetels. Ik herhaal nog effe: 60 zetels. Sindsdien is de partij in een vrije val beland... dus niet effe een paar zetels verloren omdat ze het ietsjes minder goed doen, nee gewoon gehalveerd en nog een keer gehalveerd.
Nu, dergelijke schommelingen duiden maar op 1 dingen: kiezersvolk dat knettergek is. Het grote publiek heeft veel te hoge verwachtingen, stelt onnavolgbare eisen en is vooral extreem slecht geinformeerd. Dat heeft met goed of slecht doen bar weinig te maken... zoiets heet een loterij.
Een aantal mensen heeft de gewoonte als ze niet een enigszins zinnig antwoord kunnen bedenken, mensen aan te vallen op hun taal, spelling en dergelijke nou zal ik ook toegeven dat ik een lichte vorm van dyslexie heb, en het dus dom is mensen daar op af te rekenen, aangezien het niets met verder den vermogen te maken heeft. Het getuigd alleen van grote kortzichtigheid als je daar commentaar op gaat leveren in plaats van de inhoud!
sean1980be schreef op 02-02-2010 15:18:Donny17Years schreef op 02-02-2010 15:00:
Misschien in jou land is dat racistisch
Maar zolang GeertWilders niet is vervolgd zijn ze uitspraken niet racistisch Vrijheid van meningsuiting is dat idd
Oh, maar een Nederlander die toevallig moslim is mag dan weer niet deelnemen aan jouw 'Vrijheid van meningsuiting' (tegenwoordig ook al met een hoofdletter? Waar heb jij nederlands geleerd?)
zeg hoe kom je erbij dat homorechten bij de PVV terug geschroeft wordt ???
de homorechten onder de cda , cu en de sgp zijn echt in gevaar .
in de programma van de pvv staat niets beschreven over dat homorechten terug geschroeft dient te worden .
hou die leugens even voor je !!!!
AKHA schreef op 02-02-2010 15:31:Donny17Years schreef op 02-02-2010 15:00:
Misschien in jou land is dat racistisch
Maar zolang GeertWilders niet is vervolgd zijn ze uitspraken niet racistisch Vrijheid van meningsuiting is dat idd
Mijn land? Zover ik weet wonen we allebei in hetzelfde land. - Oh... wist je het niet dan? Wilders word al lang vervolgd voor zijn uitspraken.
Nee, dat is flauw van mij, waarschijnlijk bedoel jij zolang Wilders niet is veroordeeld... hey, misschien moet jij eens een inburgeringscursus volgen!
erg zwak om iemand aan te spreken op zijn schrijfwijze . typisch de tegenaanhang van wilders .
maar ik lees op hyves berichten van jonge allochtonen die in nederland geboren zijn .
nou daar mag je echt een taalkenner zijn maar dan kom je er nog niet uit .
erased schreef op 02-02-2010 16:24:Een aantal mensen heeft de gewoonte als ze niet een enigszins zinnig antwoord kunnen bedenken, mensen aan te vallen op hun taal, spelling en dergelijke nou zal ik ook toegeven dat ik een lichte vorm van dyslexie heb, en het dus dom is mensen daar op af te rekenen, aangezien het niets met verder den vermogen te maken heeft. Het getuigd alleen van grote kortzichtigheid als je daar commentaar op gaat leveren in plaats van de inhoud!
mooi verwoord top !!!!
sean1980be schreef op 02-02-2010 16:20:
Waar zie jij iets staan over geld uitdelen?
En voor zover ik weet gebruikte ik maar 'normale' Nederlandse woorden hoor. Ik hou namelijk van het Nederlands.
Ik ben zelf geen PvdAer maar zeggen dat zij in 40 jaar niets hebben gedaan voor Nederland is een simplistische en populistische leugen die helemaal nergens op slaat. Wat wel de waarheid is, is dat de PVV/Wilders nog niets gepresteerd hebben voor Nederland, buiten kankeren over hoe slecht het allemaal wel niet gaat en wat een groot gevaar de islam wel niet is.
Ik zet hem dus niet in een hoek omwille van mijn mening over multiculturaliteit (die jij niet kan kennen maar blijkbaar ben je paranormaal begaafd), maar omdat hij dus Wilders achterna roept zonder te weten waarover hij het heeft. Als iemand het dan toch zo hoog heeft met de Nederlandse cultuur, laat hem dan geen onzin zoals 'het enigste' schrijven. Dat is namelijk wat anders de 'het enige'.
En wat de multicultuur betreft: Nederland is altijd een multicultureel land geweest, en ook een tolerant land. Voor die idealen zijn jouw voorvaderen gestorven, van de Spaanse overheersing tot nu. Als jij dat nu - alweer handig Wilders achternalopend - multi'kul' wil noemen, dan doe je dat maar voor je eigen rekening.
En ja hoor, laat maar komen die GOP in Nederland. Eens kijken hoe snel JIJ op de barricaden zal staan om je rechten als homo te verdedigen. Wat een zielig hoopje rechtse flikkers daar in Nederland! Maar doe zo voort, krijg je binnenkort misschien een NSB-boot tijdens de pride, waar jullie met je rechterhand omhoog Dietse liedjes kunnen zingen en vergelijken wie de kortste hitlersnor en het blondste wilderskapsel heeft
Kijk, dat niet iedereen even verstandig is en dat sommigen zelfs het socialisme hier op een dergelijke manier als de jouwe zitten te verdedigen dan moet je dat zelf weten, die mening heb je recht op. Een wijs man genaamd Voltaire zei ooit, ik ben het oneens met wat u verkondigt, maar tot de dood zal ik verdedigen uw recht het te verkondigen.
Maar om mij hier neer te zetten als een Nazi gaat me dan toch echt te ver, de multiculturele samenleving waar jij tracht zo trots op te zijn als een afgeleide van onze vaderlandse geschiedenis bestaat niet. Mag ik jou er op wijzen dat de fundering van onze samenleving alsmede die van de overige grootmachten in Europa, zijn gebaseerd op ongelijkheid tussen mensen en inkomsten?
Ik zou je bijna een trip met de tijdmachine gunnen, pakweg 100-200 jaar geleden, en dan eens kijken of jij de situatie met nu kon vergelijken, zowel op multicultureel vlak als op een vlak als homoseksualiteit, je kan van een koude douche thuiskomen, dat weet ik wel.
Verder is het ziekmakend dat je een rechtse mening gelijkstelt aan Nazisme, en dan ook nog ongepast taalgebruik er aan toe menen te moeten voegen. Ik mag dan een neo-con zijn, een mening die haaks op de jouwe staat, maar je uitlatingen zijn pertinente onzin.
Maar je komt dan ook uit Vlaanderen, afgezien van de kleine periode dat jullie een buffer vormden tegen Frankrijk heb je niks uit te staan met de Nederlandse leeuw, noch met onze vaderlandse geschiedenis, die jij hier zo meent uit te moeten leggen aan ons.
patje1979 schreef op 02-02-2010 16:32:sean1980be schreef op 02-02-2010 15:18
onny17Years schreef op 02-02-2010 15:00:
Misschien in jou land is dat racistisch
Maar zolang GeertWilders niet is vervolgd zijn ze uitspraken niet racistisch Vrijheid van meningsuiting is dat idd
Oh, maar een Nederlander die toevallig moslim is mag dan weer niet deelnemen aan jouw 'Vrijheid van meningsuiting' (tegenwoordig ook al met een hoofdletter? Waar heb jij nederlands geleerd?)
zeg hoe kom je erbij dat homorechten bij de PVV terug geschroeft wordt ???
de homorechten onder de cda , cu en de sgp zijn echt in gevaar .
in de programma van de pvv staat niets beschreven over dat homorechten terug geschroeft dient te worden .
hou die leugens even voor je !!!!
En met wie zal de PVV in coalitie moeten denk je, als ze ooit winnen? Juist ja. De PVV neemt het op voor eender wie als het over islambashen gaat. Maar morgen, als de kaarten weer anders liggen zullen het homo-electoraat laten vallen als een baksteen.
Als het gaat over 2 kutmarrokaantjes van 16 die een homo in elkaar timmeren staat de PVV op de barricaden. Maar als een van die 3 partijen - of een of andere kerk óók tegen homo's predikt, dan hoor je de PVV niet. Om nog maar te zwijgen over vrouwenrechten, zo willen ze graag het recht op abortus inperken. En dus ook het recht op godsdienstvrijheid. Het woord ‘vrouw’, ‘homo’ of ‘homoseksueel’ komt zelfs niet voor in de lijst met standpunten.
Maar het is goed hoor, stem jij maar leutig op een partij die langzaam maar zeker aan universele rechten wil knabbelen. Maar kom niet zeuren als het dan ooit aan jou is.
De PVDA heeft het verkwanseld
wouter kan wel de banken gered hebben maar over de rug van de belasting betaler !!!
En wat doen de banken nu ??
juist verhogen ook nog een de transactie kosten .
Ten alle tijden zijn alle burgers de lul hoe je het went of keert .
De pvda wil ook nog eens de belasting verhogen .
De pvda wil de kilometerheffing
De pvda aow verhoging .
En ga maar door .
De peilingen laten een sterkt verlies zien voor de pvda , cda en de sp .
dit zijn de feiten .
Hier in Nederland kan je niks meer zeggen of je bent racistisch onder leiding van de andere populist Pechthold .
Wel is er een omkeer in de peilingen
De PVV blijft gestaagd stijgen en de D66 is tot stilstand gekomen of verliest al wat .
De kiezer heeft pechthold door want deze zijn ook niet blind en zien dat de D66 voor de km heffing is en de aow verhoging .
De verkiezingen op lokaal niveau draait ook om lokale partijen en deze zullen flink winnen met de komende veriezingen .
Mijn stem advies is om op een lokale partij te stemmen .
Waarom ?
Deze hebben hun hart echt in deze gemeente liggen en doen het beste in het lokale bestuur .
Dit is inmiddels al bewezen
PvdA..een partij die de Efteling waardig is. Kiezers die het vakje bij t PvdA roodmaken zijn regelrechte stumpers. Slappe hap,aan alles een chronisch gebrek, behalve fata morgana´s verkopen aan het evenal suffe, duffe, ingekakte publiek wat de wanhoop nabij is. Hoop geschreeuw,weinig wol. Tijd voor verkiezingen. Tijd voor Tapetenwechsel. T rooie stof moet uit de kamerzetels geklopt worden..
Encanto schreef op 02-02-2010 16:40:sean1980be schreef op 02-02-2010 16:20:
Waar zie jij iets staan over geld uitdelen?
En voor zover ik weet gebruikte ik maar 'normale' Nederlandse woorden hoor. Ik hou namelijk van het Nederlands.
Ik ben zelf geen PvdAer maar zeggen dat zij in 40 jaar niets hebben gedaan voor Nederland is een simplistische en populistische leugen die helemaal nergens op slaat. Wat wel de waarheid is, is dat de PVV/Wilders nog niets gepresteerd hebben voor Nederland, buiten kankeren over hoe slecht het allemaal wel niet gaat en wat een groot gevaar de islam wel niet is.
Ik zet hem dus niet in een hoek omwille van mijn mening over multiculturaliteit (die jij niet kan kennen maar blijkbaar ben je paranormaal begaafd), maar omdat hij dus Wilders achterna roept zonder te weten waarover hij het heeft. Als iemand het dan toch zo hoog heeft met de Nederlandse cultuur, laat hem dan geen onzin zoals 'het enigste' schrijven. Dat is namelijk wat anders de 'het enige'.
En wat de multicultuur betreft: Nederland is altijd een multicultureel land geweest, en ook een tolerant land. Voor die idealen zijn jouw voorvaderen gestorven, van de Spaanse overheersing tot nu. Als jij dat nu - alweer handig Wilders achternalopend - multi'kul' wil noemen, dan doe je dat maar voor je eigen rekening.
En ja hoor, laat maar komen die GOP in Nederland. Eens kijken hoe snel JIJ op de barricaden zal staan om je rechten als homo te verdedigen. Wat een zielig hoopje rechtse flikkers daar in Nederland! Maar doe zo voort, krijg je binnenkort misschien een NSB-boot tijdens de pride, waar jullie met je rechterhand omhoog Dietse liedjes kunnen zingen en vergelijken wie de kortste hitlersnor en het blondste wilderskapsel heeft
Kijk, dat niet iedereen even verstandig is en dat sommigen zelfs het socialisme hier op een dergelijke manier als de jouwe zitten te verdedigen dan moet je dat zelf weten, die mening heb je recht op. Een wijs man genaamd Voltaire zei ooit, ik ben het oneens met wat u verkondigt, maar tot de dood zal ik verdedigen uw recht het te verkondigen.
Maar om mij hier neer te zetten als een Nazi gaat me dan toch echt te ver, de multiculturele samenleving waar jij tracht zo trots op te zijn als een afgeleide van onze vaderlandse geschiedenis bestaat niet. Mag ik jou er op wijzen dat de fundering van onze samenleving alsmede die van de overige grootmachten in Europa, zijn gebaseerd op ongelijkheid tussen mensen en inkomsten?
Ik zou je bijna een trip met de tijdmachine gunnen, pakweg 100-200 jaar geleden, en dan eens kijken of jij de situatie met nu kon vergelijken, zowel op multicultureel vlak als op een vlak als homoseksualiteit, je kan van een koude douche thuiskomen, dat weet ik wel.
Verder is het ziekmakend dat je een rechtse mening gelijkstelt aan Nazisme, en dan ook nog ongepast taalgebruik er aan toe menen te moeten voegen. Ik mag dan een neo-con zijn, een mening die haaks op de jouwe staat, maar je uitlatingen zijn pertinente onzin.
Maar je komt dan ook uit Vlaanderen, afgezien van de kleine periode dat jullie een buffer vormden tegen Frankrijk heb je niks uit te staan met de Nederlandse leeuw, noch met onze vaderlandse geschiedenis, die jij hier zo meent uit te moeten leggen aan ons.
Whahaha! Nog van dat! Dat we niets uit te staan hebben met Nederland is nieuw voor me. Dat heeft men mij in de opleiding Geschiedenis aan de Universiteit niet verteld! Moeten vast communisten geweest zijn
Nederland en Vlaanderen hebben bijna altijd een geheel gevormd. De aanvoerder van het land Nederland, Willem van Oranje, verbleef vaker hier in Antwerpen - toen de grootste stad in de Nederlanden - en zelfs het wilhelmus is op een boogscheut van mijn deur geschreven. Tot aan de 12-jarige vrede sprak men zowel in de nederlanden als in het buitenland over dé Nederlanden. Dat betekent Vlaanderen + Nederland + nog wat stukjes waar men geen nederlands spreekt.
De Antwerpse emigratie na de val van Antwerpen aan de Spanjaarden heeft Amsterdam groot gemaakt en ervoor gezorgd dat de Nederlandse Gouden Eeuw kon plaatsvinden.
En oh, jouw Nederlandse leeuw, die komt van de Leo Belgicus, google het maar eens
Natuurlijk mag ik je voor nazi en voor dom verslijten als je jezelf homo én een neo-con noemt. Dat is zoals een calvinist die mariabeeldjes verzamelt.
Ik dacht overigens dat zowat alle Europese staten net de gelijkheid van mensen centraal stellen, en dat dat de kern is van onze europese beschaving. De Franse Revolutie, weet je wel... maar misschien ook niet, ik heb de indruk dat je kennis van geschiedenis te wensen overlaat.
Koop eens een boekje 'de geschiedenis van Nederland' - het zal je geen kwaad doen.
Reageer
Om een reactie te kunnen plaatsen moet je zijn ingelogd op Gay.nl